Search
Close this search box.

גני צעד ליעד

מי אנחנו?
במתחם הקמפוס המרכזי של רשת 'עלה' בצפון בני ברק פועלים גני הילדים השיקומיים 'צעד ליעד'.
הגנים מיועדים לילדים בגילאי 3 עד 6 שנים, עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם, תסמונת דאון וכן ילדים הסובלים ממורכבויות רפואיות מגוונות. הילדים זוכים במשך היום לטיפול מקצועי חם ואוהב, לצד השגחה צמודה.
מסגרת הגנים מותאמת עבור הילדים, מקדמת אותם ומאפשרת להם התפתחות תקינה באופן המיטבי, באמצעות צוות רב מקצועי, מיומן ואוהב, בסיוע טכנולוגיה מתקדמת. החזון שלנו משולב בכל פרט ופעולה לקראת שילובם במסגרות גבוהות ככל האפשר.
הגנים מתנהלים תחת פיקוח משרד החינוך וההרשמה לגנים מתבצעת דרך ועדות זכאות ואפיון של הרשויות.

קצת עלינו:
באשכול גני 'צעד ליעד' ישנן 12 כיתות בהן הילדים משולבים בהתאם לרמת התפקוד ובהתאם למורכבות הפגיעה ברמה המוטורית, השפתית והקוגניטיבית.
סביבת הגנים מונגשת ומעוצבת בהתאמה מדויקת לטובת הילדים, והילדים מקבלים מעטפת שיקומית והתפתחותית, המסייעת רבות לקידומם.
כיתות הגן מצוידות בציוד חדשני ועדכני, ובמיטב הטכנולוגיה לצורך הטיפול וקידום הילדים. בראש כל כיתת גן עומדת גננת ותיקה, בעלת ניסיון והכשרה ייחודית לחינוך מיוחד. צוות הגנים כולל, בנוסף לגננת, גם סייעות, גננות משלימות, מורות מקצועיות וצוותים פרא-רפואיים – קלינאית תקשורת, פיזיותרפיסטית ומרפאה בעיסוק לכל ילד נבנית תכנית שיקום וקידום אישית, הכוללת תוכנית לימודית ומסלול פעילות מותאמים.
התוכנית נבנית בשיתוף כלל הצוותים המטפלים, ומלווה את הילד במהלך השנה בעבודה רציפה, כשהצוות מקיים מעקב צמוד אחר קידום המטרות, תוך חשיבה משותפת וישיבות צוות, על מנת לקדם כל תלמיד ותלמיד להשגת היעדים והעצמת המטרות.
הורי התלמידים שותפים פעילים במהלך השנה במסגרת הגן, החל מקביעת המטרות, ולאורך כל תוכנית הלימודים, ההורים משתתפים באסיפות הורים, במפגשים ובהדרכות פרטניות של הצוותים המטפלים בילדם, ומקבלים כלים, ליווי והדרכה המסייעים לטיפול בילדם ותורמים לקידומו.

צוות המסגרת

woman

סיגלית משעלי

מנהלת אשכול גנים "צעד ליעד" עלה
woman

חבצלת אבהר

עו"ס
woman

שרהלה גרטלר

ראש תחום פיזיוטרפיה
woman

רייצל זליגר

ראש תחום ריפוי בעיסוק
woman

נטלי זייטל

ראש תחום קלינאית תקשורת
woman

אנג'לה מור

אחות ראשית

טיפולים מקדמי התפתחות במסגרת הגנים:

מרכז הידרותרפי ובריכה שיקומית

בקמפוס המרכזי של רשת 'עלה', פועלים מרכז הידרותרפי ובריכה שיקומית מהמתקדמים בארץ. בבריכה משולבת מערכת מתקדמת של מוזיקה ואורות הפועלים גם בתוך המים, ומתחלפים בהתאם לאופי הפעילות. כמו כן בבריכה מפלי מים, זרמים מרכזיים המאפשרים שחייה נגד הזרם וזרמי מים לעיסוי, המעניקים גירוי תחושתי והנאה מרובה.
במסגרת התכנית השיקומית, מטופלים ילדי הגנים בבריכה ההידרותרפית, הטיפול מתבצע על ידי הידרותרפיסטיות מוסמכות, בתיאום עם הצוות הפרא-רפואי ובהתאם לתוכנית האישית של כל ילד.
הטיפולים מתבצעים במים מחוממים, בטמפרטורה של כ-33 מעלות, השהות במים מאפשרת מתן גירויים מוטוריים ותחושתיים, ומשפיעה במידה רבה על הטיפול והשיקום של הילדים. על פי מחקרים, הטיפול במים מפחית כאבים ומסייע  לילדים עם מוגבלויות במגוון תחומים - חיזוק השרירים, שיפור הגמישות, פיתוח כישורים חברתיים וכמו כן תורם לאיזון הנפשי.
בנוסף, חום המים תורם להפחתת נוקשות השרירים, והשהיה במים משפרת את זרימת הדם ומשפיעה על תפקודי הריאה. כמו כן, לחץ המים מאפשר שיווי משקל ומסיר את מגבלות התנועה, כך שיחד עם התמיכה הנכונה של ההידרותרפיסטית, ובסיוע אביזרי עזר, ילדים עם מוגבלויות המרותקים לכיסא גלגלים, מגיעים לעצמאות בתוך המים, כשלחץ המים מספק את התמיכה הנדרשת תוך הענקת מרחב להתמודדות עצמאית.

 

חדר כושר מותאם

במסגרת גני 'צעד ליעד' משולבים ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ופגיעות מוטוריות שונות, אשר לעיתים מלווים במורכבות רפואית ופגיעה במערכות גוף שונות כגון: מערכת כלי דם, לב ריאה ועוד. הילדים עם המוגבלויות בחלקם אינם מסוגלים לפעילות גופנית, ואף אלו שמסוגלים נוטים למעט, בפרט בפעילות הדורשת מאמץ.
על מנת לשמר את המצב הבריאותי הקיים, בפרט המצב האורתופדי והנשימתי, ועל מנת לשפר מיומנויות מוטוריות שונות כגון: ניידות, שיווי משקל, סבולת לב-ריאה ועוד, מקיימים הילדים פעילות בחדר כושר שיקומי מותאם ומונגש אף לילדים קטנים.
הפעילות בחדר הכושר המשוכלל מתבצעת על ידי צוות פיזיותרפיסטיות מקצועיות, הנותנות טיפולים פרטניים וקבוצתיים. עבור כל ילד וילדה נבנית תכנית אימון אישית ומותאמת כחלק מהתוכנית השיקומית.

חדר ג'ימבורי

במתחם הגנים קיים חדר ג'ימבורי המהווה נדבך מרכזי בתהליך השיקום של הילדים, ומשמש לטיפולים קבוצתיים ופרטניים בתחום המוטוריקה, ספורט טיפולי ועוד.
המשטחים הרכים הממלאים את חלל הג'ימבורי מאפשרים לילדים תנועה חופשית ללא סיכון לפציעה או נפילה.
במהלך הפעילות עובדות המטפלות עם הילדים על שיווי משקל, פיתוח מיומנויות משחק וכדור, שיפור יכולת תפיסה מרחבית, פיתוח מיומנויות ומוטוריקה עדינה לצד עבודה על יכולת התחושה.

פינות סנוזלן

פינת הסנוזלן הינה פינה לגרייה רב חושית ובה אביזרי גירוי ייחודיים אשר מגרים את כל החושים, ובאמצעותם מתאפשר ביטוי ליכולות לא מנוצלות.
הגירוי נעשה באמצעים ויזואליים, אורות וצלילים, ומאפשר רגיעה תוך כדי פיתוח עניין בסביבה החיצונית.
הטיפול בסנוזלן מפחית תנועות סטריאוטיפיות, מפתח יכולות קוגניטיביות ומגרה ילדים פאסיביים לפעילות. בנוסף חלק גדול מהאביזרים ניתנים להפעלה עצמית על ידי מתגים, מה שמסייע לפיתוח המוטורי ולתחושת מסוגלות עצמית ושליטה בסביבה.
לילדים עם מוגבלויות חמורות יותר הצוות הפרא-רפואי מנגיש את אביזרי הסנוזלן והגירויים למיטה.

 

טיפול באמצעות מוזיקה

בגנים מתקיימת פעילות קבוצתית המשולבת במוזיקה - שירה בקבוצה, נגינה בצוותא ואף האזנה משותפת.
המוזיקה היא האומנות היחידה שדרכה אפשר לבנות חוויה משותפת ולתרום לקשר החברתי, באמצעותה גם ילדים עם לקויות בדיבור יכולים להשמיע הברות באינטונציות מגוונות ובכך לשיר יחד עם הקבוצה.
כמו כן, המוזיקה משמשת כבסיס לתקשורת לכלל התלמידים, ומאחר וההשפעות התחושתיות דומות אצל כלל הילדים, התגובות בקבוצה תהיינה אחידות.
קבוצת המוסיקה משמשת ככלי לביטוי רגשי ולוויסות חושי, מפתחת מיומנויות רגשיות וקוגניטיביות, מעלה את רמת העוררות ומעודדת תנועה.

 

תרפיה במשחק ותיאטרון

תרפיה במשחק ותיאטרון הינה פעילות רב חושית המשלבת בובות, שירים ומגוון אביזרי תיאטרון.
הפעילות מפתחת ומחזקת את האינטליגנציה הרגשית, מעבירה לילדים חוויה דרך צפייה, שמיעה ותחושה, מעשירה את עולמם הרגשי ונותנת ביטוי לפעולות שהם מתקשים לבצע.
הילדים צופים בבובות, חווים את התחושות ומכירים חוויות שאינם חווים ביומיום.
קבוצות התיאטרון משלבות פעילות המותאמת לרמת הילדים לצד סיפור מהנושא הנלמד בגן.

 

תקשורת תומכת חלופית

ילדי אשכול הגנים 'צעד ליעד' הינם ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית וקשיים מוטוריים בדרגות שונות, הסובלים גם מלקויות בדיבור וחוסר יכולת להפיק מילים. הפער בין הרצון להבעה עצמית אצל ילד לבין היכולת המוגבלת גורם לתסכול רב וויתור על הקשר עם הסובבים.
על מנת לצמצם פערים אלו מלמד צוות הגנים את הילדים להשתמש בתקשורת תומכת חלופית - תת"ח, המאפשרת הבעה עצמית אצל ילדים עם מוגבלות בעזרת אביזרי עזר, ובעזרתה ניתן לבטא רצונות, רגשות ומחשבות.
התוכנית כוללת הקניית מיומנויות השיח על ידי בחירת המסר בלוחות תקשורת דינמיים מותאמים לצד לוחות נושא המודפסים על רולאפים בגובה מתאים, בנוסף לפלטים קוליים כגון מערכת 'step-by-step' - המאפשרת הקלטה של מסרים והפעלתם על ידי הילד, מערכת 'Cheap talk' - הכוללת לוח עם מסרים ועוד.
בעזרת התת"ח יוצרים הילדים אינטראקציה תקשורתית משמעותית.

פעילות רב חושית - מציאות מדומה

מערכת מציאות מדומה הינה מערכת טכנולוגית מתקדמת, המאפשרת התנסויות ויזואליות ומוטוריות מונגשות במרחבים מדומים, הניתנים להתאמה אישית עבור כל מטופל בהתאם למוגבלותו.
טכנולוגיה זו הינה כלי טיפולי מאתגר ומהנה, המהווה חלק מהתוכנית השיקומית, הטיפול באמצעות טכנולוגיה זו מלווה באימון אינטנסיבי מותאם אישית, הכולל התנסויות מוטוריות, התנסויות ויזואליות, מיקוד מבט ויצירת קשר עין בחדר חשוך.
המציאות המדומה מאפשרת למטופל להרגיש בסביבה הדומה לעולם המציאותי האמיתי, ומאפשרת לו להשתלב כחלק מהסימולציה, לשלוט בסביבה ולתרגל סיטואציה הקרובה ביותר למציאות אותה הוא מתקשה לבצע.
לטיפול במציאות מדומה יתרון ותועלת רבה בטיפול בקשיים קוגניטיביים, מוטוריים וויזואליים, משום שהוא מתבצע בדרך מעניינת ומגוונת בליווי שמע ואמצעים ויזואליים, המגרים את המטופל לשיתוף פעולה ולתקשורת אשר אינם באים לידי ביטוי במציאות השגרתית ובגישה של משחק לשם אתגר והסחת הדעת מבעיות ומוגבלויות.

יצירת קשר

רחוב אברבנאל 111, בני-ברק

03-6711800

ganim@aleh.org

מנהלת – סיגלית משעלי I טלפון: 03-6711820 I מייל: sigalit@aleh.org

שאלות ותשובות

במסגרת הגנים 12 גנים באפיון של מש"ה במגוון הרמות והתפקודים. בנוסף גנים עם אפיון של אבחנה כפולה (משה + ASD)

סל הטיפולים על פי סל משרד החינוך: טיפולים בתקשורת, ריפוי בעיסוק ופזיוטרפיה. בנוסף, הילדים נהנים מידי שבוע מטיפולי הידרותרפיה בבריכה במסגרת. קבוצות מוזיקה / מחשבים מערכת מציאות מדומה וטיפולים בתקשורת תומכת חילופית במגוון האמצעיים המתקדמים.

הקבלה לגנים לאחר השלמת התהליך מול הרשות המקום וועדת זכאות ואפיון

מאמרים

יחד נשנה חיים!

אנו, במרכזי רשת 'עלה' משקמים ומקדמים את הילדים והאנשים על המוגבלויות, כבר 40 שנה. 24/7 ללא הפסקה.
אנו עושים זאת בזכותכם, בזכות הכוח שאתם מעניקים לנו. בזכות החיבוק החם והאוהב בו אתם עוטפים אותנו. בלעדיכם לא היינו יכולים להעניק להם איכות חיים.
היו שותפים עמנו, ועזרו לנו להמשיך ולשנות חיים!