חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כיצד רותמים את החדשנות הטכנולוגית לצורכי הילדים מוגבלים עם המוגבלויות?

עמותת 'עלה' לוקחת את הקדמה הטכנולוגית כמה צעדים קדימה, והופכת את חייהם של הילדים למוארים ושמחים יותר.

כיצד רותמים את החדשנות הטכנולוגית לצורכי הילדים מוגבליםעם המוגבלויות? עמותת 'עלה', המרכז הטיפולי הגדול בישראלהרשת הלאומית לטיפול וקידום ילדים ואנשים עם מוגבלויות, לוקחת את הקדמה הטכנולוגית כמה צעדים קדימה, והופךכת את חייהם של הילדים למוארים ושמחים יותר.

מרים קרייטמן

מוישי בן התשע, יושב בכיסא גלגלים מאז הולדתו. הוא לא יכול להזיז את ידיו ואת רגליו, ובקושי את ראשו הוא מניע קלות. במצבו זה, למוישי לא היו הרבה סיכויים לנגן אי פעם על אורגן, ליהנות ממשחק קופצני בכדור וגם לא לפוצץ בלונים בהינף מחט מחודדת. גם לא היו לו כמעט הזדמנויות לצחוק ולא סיבות להנאה. אבל בחצי שנה האחרונה, מוישי צוחק והרבה.
פעם בשבוע הוא מתחבר למערכת החדשנית של מציאות מדומה ב"בית יהלום" של רשתמרכז 'עלה'. מול עיניו נדלקת המערכת האוטומטית ומחכה לתנועותיו. תנועת ראש זעירה הופכת את המשטח שלרגליו למואר ומלא חיים. תנועה נוספת מדליקה את המוזיקה והוא מנגן בה להנאתו לפי תנועות קטנות כמיטב יכולתו. ואם הוא יתאמץ מאד, ויניע את ראשו עוד טיפ טיפה, בדיוק לפי הנחיות קלינאית התקשורת שלו, הוא יצליח אפילו לפוצץ בלונים ססגוניים בפלופ אחד מרגש.
**
אריאל, בן עשרים ושתיים, אף הוא סיעודי ולא מסוגל לתפקד. אבל גם הוא רוצה וזקוק לתעסוקה הולמת, שתתאים ליכולותיו המזעריות ותצליח גם לתת לו סיפוק אמתי כבוגר קבוצת החניכים של עלה. אריאל מצטרף בכל יום לקבוצת העובדים של רשת 'עלה', ושם עובד בצוות עם חבריו המיוחדים, באריזת ערכות מוכנות להבדלה. הוא לא יכול לארוז בשתי ידיו המשותקות, לא יכול להכניס את הפריטים לשקיות, ולא יכול להדביק עליהם מדבקה. אז מה? ב'עלה' חשבו על מה שהוא כן יכול לעשות, ומאז הוא רק לוחץ על כפתור מותאם ומפעיל את מכונת האריזה בזהירות ובאחריות. והערכות מוכנות בזכותו, ויש לו סיפוק אמיתי.
*
מיכלי, בת 13, סובלת משיתוק מוחין ומוגבלות קשה. היא לא מסוגלת ללחוץ על מתגים ולא להניע את ראשה, אבל גם היא משתוקקת לפרוץ לה פתח לעולם הגדול והמתרוצץ שסביבה. גם היא רוצה אפשרות להתבטא ולבטא את רצונותיה וצרכיה. ואפילו היא מעוניינת במשחק מהנה ומאתגר. עד לאחרונה, למיכלי לא היה סיכוי לכל אלו. היום, כשהיא מתחברת למערכת הייחודית של מיקוד מבט, היא יכולה בהינד עפעף מינימלי, לבקוע לה חלון רחב של אור לכל האנשים והלבבות שמקיפים אותה בדאגה. היא מזיזה אישונים ולוכדת סמלים, מצליחה לשחק וליהנות באמת ממשחקים שמעולם לא היו בהישג ידה, ובעיקר, היא מקבלת את המתנה המופלאה מכל: תקשורת.

**
וכמו מוישי, אריאל ומיכלי, שוהים עוד אלפי חוסים במרכזי רשת 'עלה'. אלפי נשמות הכלואות בגוף מוגבל ומיוסר וזקוקות לחרך הצצה אל העולם הזוהר שבחוץ. במרכזי 'עלה' חושבים עליהם ומגייסים לטובתם את מיטב הטכנולוגיות החדשניות ביותר. הופכים את הבלתי אפשרי לקיים ונגיש, ומצליחים להוריד להם את הירח.
'"עלה'" היא הרשת הגדולה בישראל לטיפול וקידום ילדים ואנשים עם מוגבלויות. הרשת הוקמה לפני כ-40 שנה ע"י הרב יהודה מרמורשטיין הומציעה רצף שירותים לאנשים עם מוגבלויותלאוכלוסייה זו על שלל גווניה: מוגבלות שכלית והתפתחותית, מורכבות רפואית, שיתוק מוחין, אפילפסיה, טיי-זקס, אוטיזם, קשיי נשימה ועוד. לעלה מרכזים הפרוסים ברחבי הארץ וכוללים מרכזי דיור, בתים קהילתיים, הוסטלים, בתי ספר, גנים, ופעוטונים. כמו כן, לעלה גם מרכזי טיפול אמבולטוריים הכוללים מרפאות התפתחותיות, ומרפאת שיניים לאנשים עם צרכים מיוחדים.

שרהל'ה גרטלר, רכזת תחום פיזיותרפיה ברשת 'עלה', עובדת במקום כבר 13 שנים. היא משחזרת את דרכה המקצועית: "התחלתי כסטודנטית לפיזיותרפיה ומהר מאוד נקשרתי לילדים. כשסיימתי את לימודיי המשכתי במקום כפיזיותרפיסטית, וכיום אני מרכזת את תחום הפיזיותרפיה ב'עלה'".
משתכללים
בשנים האלו, מאז שהתחילה גרטלר לעבוד ב'עלה', ועד היום, התהפך העולם הטכנולוגי והתקדם בעשרות תחומים. ב'עלה' לא שקטו על השמרים והחליטו לרתום את הקידום הטכנולוגי לטובת הילדים השוהים במקום. ואכן, בשנים אלו התרחשה מהפכה אמיתית גם בתחום הטיפולי בעלה, כפי שמספרת גרטלר:
"הרבה מאד דברים השתנו במהלך התקופה בה אני עובדת ב'עלה'". מספרת גרטלר. "הקידמה הגלובלית הביאה איתה חדשנות פורצת דרך במיוחד עבור אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. לדוגמא, בעלה ישנה מערכת "מיקוד מבט". זו מערכת של מחשב בשילוב מצלמה מיוחדת שרגישה לתנועות העיניים. על ידי מיקוד מבט הילד מפעיל את העכבר למחשב. לילדים אלו, זו הדרך היחידה בה הילד יכול לשחק משחקי מחשב ולהפעילם באופן עצמאי! הטכנולוגיה מאפשרת לילדים שאינם מסוגלים לתקשר עם הסביבה באופן מילולי, להצליח לתקשר למרות הכול, וזאת על ידי מיקוד המבט על סמלי תקשורת, ליצור משפטים ולשוחח עם הסובבים איתם.
חדשנות נוספת שתורמת לאיכות חיי הילדים ניתן לראות בבריכה. הבריכה החדשה של עלה נפתחה לפני כחצי שנה, והיא מאובזרת במיטב הטכנולוגיה עבור הילדים. על ידי לחיצת כפתור המוזיקה והתאורה משתנים ויוצרים אוירה טיפולית אחרת: לדוגמה, לטיפול מרגיע התאורה הופכת לכחולה ונעימות מרגיעות מושמעות בבריכה. לעומת זאת לטיפול שמטרתו הפעלה ותנועה, התאורה תהפוך לסגולה ותושמע מוזיקה קיצבית באזור. לעידוד הצלילה ישנם רמקולים מיוחדים שמשמיעים את המוזיקה הקצבית גם בתוך המים".

 

כיצד הפרטים החדשניים והמתוחכמים האלו משפיעים על העבודה בשטח?
"אנו רואים ומבינים כי על ידי החדשנות אנו יכולים להביא את הילדים שלנו לעשיה משמעותית, לתקשורת מירבית ולהנאה מקסימלית. המטרות החשובות האלו מקבלות קידום משמעותי בעזרת השימוש בטכנולוגיה המתקדמת שרתמנו לצורכיהם של הילדים, וברוך ה', בכך אנו יוצרים מעגל התקדמות שלא נגמר. עם סביבה מתוחכמת ומהנה כזו, כל הטיפולים הפיזיותרפיסטיים נעשים בשמחה ובאווירה קלילה יותר. הילדים משתפים פעולה עם התנועה והתרגול, שמחים להתאמץ כשהם חווים פידבק מיידי ומתגמל, ומגיעים לתוצאות מיוחדות כמוהן לא יכולנו אפילו לדמיין. ברוך ה', החדשנות הטכנולוגית מאפשרת לנו להגיע למקומות שבעבר לא חלמנו עליהם מכל הבחינות: מוטורית, תקשורתית וחברתית".
מפתחים
המכשירים הטכנולוגיים חסרי התקדים מפתיעים ברמת השכלול וההתאמה שלהם לילדי עלה. מרתק לראות מיהם אלו שמפתחים את ההמצאות המשוכללות המותאמות בקשר הדוק לאוכלוסיית השוהים בעלה.
עינת גולדברג ראש צוות ריפוי בעיסוק, ואחת ממפתחות המערכות המשוכללות מגלה מעט על מאחורי הקלעים של הפיתוחים החדשניים:
"יש מערכות ממחושבות שאנו רוכשים בשוק הכללי ומתאימים אותם לצרכי הילדים שלנו. לדוגמה, את המערכת של המציאות המדומה הזמנו במיוחד עבור הילדים. זוהי מערכת רצפתית מיוחדת, שמדמה סביבות שונות ומופעלת על ידי תנועה בלבד. כאשר הילד מזיז יד, רגל או ראש, ההקרנה על הרצפה משתנה וכל הסביבה שלו משתנה באופן חווייתי ומהנה. במערכת יש תזמורת מדומה, המוקרנת על הרצפה ומתחילה לפעול אם הילד מעביר יד על פני התמונה. יש שם אפשרות למשחק כדורגל מאתגר ואפילו בלונים קלילים שהילד יכול לפוצץ ולחוות באמת את חוויית הפיצוץ באופן ישיר.
בבסיס, זוהי מערכת יקרה שכבר קיימת בשוק הכללי, אולם היתרון הגדול במערכת שלנו הוא, שזו מערכת פתוחה, הניתנת לכיוונון ושליטה על ידינו, כך שהיא מותאמת במיוחד לצורכי הילדים. אנשי הצוות יכולים לשלוט בעוצמת הגירויים, בקצב שלהם, בצבעים ובסגנון ולהתאים אותם באופן ספציפי לילדים. אלו הם ילדים סיעודיים, בעלי קשיים מוטוריים וקוגניטיביים וברמת תפקוד נמוכה מאד, ולרובם זוהי הדרך היחידה בה הם מצליחים לחוות סביבה של משחק אמיתי ומלא הנאה. בנוסף, המערכת החדשנית מעודדת אותם לתרגל תנועות תוך הנאה וחוויה וכך הם מתרגלים את תרגילי הפיזיותרפיה שלהם ברצון.
יש לנו מערכות ממוחשבות נוספות שרכשנו בשוק הכללי והתאמנו לצורכי הילדים. כמו מערכת מיקוד מבט, בה תזוזת העיניים מחליפה את העכבר והילד יכול לאותת על המסך על מנת לתקשר וכן לצורך משחק".

בנוסף למערכות הקנויות, יש ב'עלה' גם מכשירים משוכללים שצוות עלה פיתח בכוחות עצמו. היכן מיוצרים המכשירים והמשחקים המותאמים?
"אנו מייצרים אותם בבית מלאכה ייחודי ב'עלה'. אלו יכולים להיות משחקים מוכרים שדורשים התאמות כמו רצועות ארוכות שמצמידות את לוח המשחק אל השולחן, או קלפי משחק שלא מספיק קלים עבור החניכים שלנו, ואנו מייצרים אותם בגרסה שונה, עם הפרדה ברורה יותר בין דמות ורקע ועוד דיוקים שונים שמאפשרים גם לילדים מוגבלים ליהנות מהם. ואלו יכולים להיות גם משחקי תרגול שפותחו במיוחד עבור הילדים שלנו".
לרוב, הוגי הפטנטים והמכשירים הייחודיים של עלה, הם אנשי הצוות הרואים את הצרכים במו עיניהם ומבקשים למצוא להם פתרון:
"אנו חושבים מהם צורכי הילדים ולפיהם מתכננים פיתוחים חדשים שאנו רוצים לפתח עבורם". כך גולדברג. "לדוגמא, על מנת לספק תעסוקה משמעותית לאוכלוסיית החניכים הבוגרת שלנו, פיתחתי מכשיר מיוחד יחד עם צוות המרפאות בעיסוק שלנו. זהו מכשיר שמאפשר לחניכים המוגבלים ללחוץ על מתג במכשיר, ובכך להפעיל את המכונה שתארוז בשמים ותכין למכירה ערכות הבדלה לבר מצוות ושבת חתן. הלחיצה איננה קשה ואפשרית לרוב החניכים, ועבורם מכשיר כזה מאפשר תעסוקה משמעותית ותואמת גיל, ומסב להם הרבה סיפוק".

 

שתפו את הפוסט:

יחד נשנה חיים!

אנו, במרכזי רשת 'עלה' משקמים ומקדמים את הילדים והאנשים על המוגבלויות, כבר 40 שנה. 24/7 ללא הפסקה.
אנו עושים זאת בזכותכם, בזכות הכוח שאתם מעניקים לנו. בזכות החיבוק החם והאוהב בו אתם עוטפים אותנו. בלעדיכם לא היינו יכולים להעניק להם איכות חיים.
היו שותפים עמנו, ועזרו לנו להמשיך ולשנות חיים!