חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"הסטיגמה של אנשים על צרכים מיוחדים היא קושי – פוסלים אותי עוד לפני שהכירו"

קארין היא צעירה עם מוגבלות שכלית ומוטורית,
אך עם יכולת תפקוד גבוהה שמאפשרת לה לחלום בגדול – וגם להגשים את המטרות שהציבה לעצמה.
"חשוב לי לעבוד כי רציתי להוכיח שאני כמו כולם במדינת ישראל", היא מספרת על האתגר האחרון שכבשה,
כשהשתלבה בעבודה בחברת סטארט אפ


"אני בנאדם עם קשיים אבל אני לא מוותרת לעצמי ומבחינתי השמיים הם הגבול", מעידה על עצמה קארין קטורזה, בת 24, ממושב תלמים שכיום גרה בתוכנית "עלי" מבית רשת 'עלה' – הרשת הלאומית לטיפול וקידום ילדים ואנשים עם מוגבלויות.לקטורזה יש מוגבלות שכלית, בעיות התפתחות אך עם יכולת תפקוד גבוהה, שמאפשרת לה להשתלב בחברה ובעבודה במשרות המתאימות לה. היא סיימה לאחרונה את תוכנית "עלי" בגבעת וושינגטון ואחרי 3 שנים בתוכנית התקבלה לעבוד כמזכירה בחברת הייטק הממוקמת ברמלה. תוכנית עלי, היא תוכנית שיזמה המדינה ורשת עלה מנהלת אותו, במסגרתה הבנות לומדות איך מתנהלים בעולם הגדול, עוזרים להן למצוא עבודה ונותנים להן את הכלים הנדרשים כדי לפתח עצמאות – והכל בעזרה צמודה ובהשגחה כדי שאף גורם לא ינצל או יזיק לתהליך.

"חשוב לי לעבוד כי רציתי להוכיח שאני כמו כולם במדינת ישראל", מוסיפה קטורזה, "אני יודעת שצריך לעבוד כדי להרוויח כסף כדי שאוכל להגשים את החלומות שלי או ללמוד עיצוב גרפי בצורה מקצועית כמו שאני רוצה. העבודה היא גם דרך לשמור על עצמי, על סדר יום קבוע, אני מאוד מקפידה על התזונה שלי וחשוב לי מאוד לקום מוקדם בבוקר, להתארגן ולכבד את מקום העבודה שלי, להגיע בזמן, לעשות מה שמצופה ממני. בסוף זה מה שעושה אותי מאושרת, שמאמינים בי".

האם המוגבלות מפריעה לך בעבודתך?

"בעקבות המוגבלות שלי מאוד קשה לי עם מספרים, עם קריאת שעון, ובכלל הבנה של זמנים. הגמגום שלי לפעמים מקשה עליי במיוחד מול אנשים שאין להם סבלנות והם לא מבינים שאני בסך הכל מתרגשת ובגלל זה אני מגמגמת. וכן, גם הסטיגמה של אנשים מסביב על צרכים מיוחדים היא קושי בעבורי, אנשים פוסלים אותי עוד לפני שהכירו".

למרות הקשיים היא לא וויתרה לעצמה לרגע; לאחר שסיימה שירות לאומי של שנתיים, קארין השתלבה במסגרת התוכנית וחיפשה יחד עם המנהלים מקומות עבודה שיתאימו עבורה, אך כמו לצעירים רבים בישראל – לקורונה היו תוכניות אחרות: "לצערי הקורונה עצרה את התהליך מספר פעמים. לאחר שהתחסנתי הצלחתי יחד עם הצוות למצוא עבורי עבודה בחברת סטארט אפ חדשה ברמלה. הגעתי אליהם לפני חודש לראיון עבודה רשמי שהצוות שלי הכין אותי מראש אליו ולאחר כשעה של ראיון וסיור התקבלתי לעבודה".

"תכנית עלי היא נקודת שינוי בחיים שלי. סיימתי את בית הספר ופחדתי שאמצא את עצמי יושבת בבית בלי לעשות כלום, בלי חברות ובלי להתקדם. המנהלת שלי בבית הספר המליצה לי על התוכנית ויחד עם ההורים שלי הגענו לבדוק. התאהבתי מהרגע הראשון. הבנות בתוכנית הן המשפחה שלי והמדריכות הן כמו האחיות הגדולות שלי שבכל בעיה עוזרות ונותנות לי עצה", היא מספרת בהתרגשות, "את המנהלת שלי בתוכנית אני משתפת בהכל והיא תמיד שם לתמוך, לעזור ולתת הדרכה שעוזרת לי אחר כך גם בסיטואציות אחרות. יש לנו המון פעילויות וחשוב לי מאוד שהבנות שמגיעות ידעו שלהיות חלק מתוכנית עלי זה לא רק כיף וחברות – אלא עבודה מאוד קשה שכל אחת מאתנו צריכה להשקיע כדי להתקדם ולהיות חלק מהקהילה".

במה הפרויקט עזר לך?

"הוא נתן לי בעיקר את היכולת להאמין בעצמי. את היכולת לדבר מול אנשים על מי אני, על המוגבלות שלי ועל הקשיים שהיו לי כל החיים. התוכנית נתנה לי ביטחון עצמי, לימדה אותי איך להתנהג בחיים, נתנה לי הרבה יכולת לעמוד על שלי. אני מרגישה שמאז החיים שלי השתנו מהקצה אל הקצה, אני מעזה יותר לעשות דברים, אני חולמת יותר בגדול".

קטורזה ממשיכה בהודיה: "הגעתי נערה צעירה שסיימה בית הספר, לא חשבתי לעצמי בכלל שאצליח לעשות שירות לאומי, שאלמד במדרשה, שאצא לטיולים, שאכיר חברות חדשות ואגור מחוץ לבית. התוכנית הזאת היא העצמאות שלי והיכולת שלי לעשות דברים לבד בלי אימא ובלי אבא".

איך קיבלו אותך בעבודה?

"עוד מראיון העבודה הרגשתי שהגעתי למקום שרוצה ומקבל אותי. התחושה שלי בסופו של דבר הייתה נכונה. הם כל כך שמחו שהגעתי, כולם בירכו אותי לשלום ואיחלו לי בהצלחה. הכינו לי אזור משל עצמי, שזה בעצם יהיה מקום העבודה שלי. יש לי מגוון רחב של עבודות ותחומי אחריות שאני אחראית עליהם וכל כך משמח לדעת שמישהו רוצה אותך ומאמין בך. זו חברה מאוד גדולה של אנשים שעושים משהו מאוד חשוב ואני רוצה להיות חלק מזה ולעזור להם ולתרום מעצמי תמיד. אני ממש מקווה שהם יהיו מרוצים ממני".

"מדהים לראות את הדרך"

יהודה מרמורשטיין, מנכ"ל ומייסד רשת 'עלה': "קארין היא בחורה ששואפת קדימה ומנסה לכבוש פסגות בדרך המיוחדת שלה. רשת 'עלה' בכל המרכזים שלה, הפזורים בשפלה ובמרכז, עושה את המקסימום עם כל אחת ואחד שמגיעים אלינו בהתאם ליכולותיהם. אני מאחל לקארין הצלחה רבה בעבודה החדשה. כל משפחת 'עלה' מתרגשת יחד איתך".

"מדהים לראות את הדרך שקארין עברה", מוסיפה הילה חמד, מנהלת תכנית 'עלי' מבית רשת עלה. "מנערה צעירה עם חששות היא גדלה והתפתחה לאישה עם רצונות ודעות. אני מלאת גאווה על המקום שהיא הגיעה אליו בתוכנית. קארין היא דוגמה ומופת לעבודה קשה של אדם עם קשיים שמצליח לגדול ולהתפתח, כשבליבו אמונה גדולה ולב גדול עוד יותר".

 

שתפו את הפוסט:

יחד נשנה חיים!

אנו, במרכזי רשת 'עלה' משקמים ומקדמים את הילדים והאנשים על המוגבלויות, כבר 40 שנה. 24/7 ללא הפסקה.
אנו עושים זאת בזכותכם, בזכות הכוח שאתם מעניקים לנו. בזכות החיבוק החם והאוהב בו אתם עוטפים אותנו. בלעדיכם לא היינו יכולים להעניק להם איכות חיים.
היו שותפים עמנו, ועזרו לנו להמשיך ולשנות חיים!